9. delen van een uniek perspectief voor jouw doelgroep. Tot slot Ben jij al gestart met bloggen? Of heb je nog bezwaren om niet te gaan starten met bloggen? Of heb jij nog tips en advies voor startende bloggers? Deel het mij en de andere lezers via de opmerkingen balk.
3. Vraag het aan je klanten Heb je online je huiswerk gedaan, maar mis je nog een aantal inzichten. Dan kan je natuurlijk ook de telefoon oppakken en een mini onderzoek doen onder je eigen klanten. Iedereen houdt ervan om gehoord te worden. Het is alleen wel belangrijk dat je de juiste vragen stelt en GOED luistert. Heb je inzichtelijk wat de “pijnpunten” zijn van je doelgroep en wat voor vragen ze hebben, dan heb je genoeg munitie om te starten met een blog. #2 Maak een Contentkalender Het gevaar met bloggen is dat je meestal weer verzeild in je dagelijkse bezigheden en
6. Portent Je hoeft alleen maar een “keyword” in te toetsen en Portent bedenkt automatisch voor jou een interessante titel. Hubspot Blog Topic Generator Met de Hubspot Blog Topic Generator vul je 3 termen in waar je over wilt schrijven en vervolgens krijg je 5 pakkende titels. Het is misschien wel in het Engels, maar je krijgt er vaak wel veel inspiratie van.
1. 7 tips om een blog te maken (inclusief Bonus Tip) #1 Onderzoek je markt Meest gestelde vragen en antwoorden Je wilt starten met bloggen, maar je weet niet goed waar je moet beginnen. Mijn advies is voor jezelf een lijstje te maken met de meeste gestelde vragen van je klanten en daar een antwoord op te geven. Mindmappen voor inspiratie Heb je nog geen inspiratie, maak dan eens een mind-map . Door een mind-map te gaan maken, krijg je inspiratie over onderwerpen die spelen binnen jouw branche en doelgroep. Een handige tool om een mind-map te maken is MindMeister . Content idea generator
7. #5 Vraag feedback Als je start met bloggen is het in het begin best lastig te bepalen of de inhoud van de blog goed, duidelijk en prettig leesbaar is. Niet te lang of te kort? Daarom is het goed om feedback te vragen vanuit mensen in je directe omgeving en van mensen die veel invloed hebben binnen jouw vakgebied of branche. Personen die niet in jouw vakgebied actief zijn geven vaak een frisse blik op de inhoud. En geven prettige feedback over je taalgebruik en/of je niet te veel vakjargon gebruikt. Relaties, collega’s en klanten uit de branche kunnen je vaak goed inhoudelijke feedback geven Het benaderen van beïnvloeders vanuit de industrie kan ook een strategie zijn. De voordelen zijn: Je krijgt professioneel advies over de aard van de inhoud die jouw doelgroep graag wilt lezen. Deze man/vrouw je helpt om de blog te promoten als deze gepubliceerd is. Je maakt gebruik van iemands “hersenen” die al succesvol is binnen jouw branche. Let er wel op dat je je eigen stijl aanhoudt en zelf de redacteur blijft van je blog. #6 Oefening baart kunst Voordat je leert lopen, moet je eerst weten hoe je moet kruipen. Met andere woorden oefening baart kunst! En zo is het ook met het schrijven van blogs. Ik leer ook nog steeds en ik weet ook van mijzelf, dat ik nog veel kan verbeteren wat betreft mijn grammatica en spelling!
2. Heb je een mindmap opgezet en mis je nog inspiratie of een titel waar je mee aan de slag kan. Dan kan de Content idea Generator je waarschijnlijk helpen. Na het invullen van 18 vragen, krijg je vervolgens meer dan 100 goede content ideeën die je kan gebruiken voor je blogs, E-books, whitepapers, video’s, twitter berichten, podcast etc. Ik weet nog niet welke problemen mijn doelgroep heeft? Heb je nog geen idee wat er precies speelt onder jouw doelgroep? Welke vragen ze hebben? Of welke problemen ze hebben? Bezoek dan eens een forum binnen jouw branche of ga eens kijken op de website van de branche-organisatie. Hier vind je vaak ook veel vragen, informatie en antwoorden. Doe onderzoek met Quora Een handige website waarmee je kan onderzoeken wat de vragen en problemen zijn van je doelgroep is Quora . Quora werkt heel eenvoudig; je kunt er vragen stellen die andere mensen kunnen beantwoorden en andermans antwoorden upvoten als deze nuttig zijn. Maak gebruik van Google Je kunt ook “ Google ” gebruiken. Een vraag intypen en zien waar je “collega- concurrenten” over schrijven. Via Google Trends kun je zien wat momenteel actueel is en wat er leeft onder de mensen. Je kan via Google Trends ook onderwerpen vergelijken.
8. Ik gebruik zelf de HemmingWay app . Deze app geeft aan welke zinnen verbeterd kunnen worden. Een 6 als score geeft aan dat de inhoud goed en prettig leesbaar is, maar nog wel verbetering nodig heeft. Voor deze blog had ik een 7 als score :). Hoewel de app vooral gericht is op Engels weet hij toch ingewikkelde zinnen op te sporen. En dat helpt vaak al heel veel. Daarnaast geeft ook deze app weer handige statistieken over je tekst. #7 Schrijf, laat het rusten, schrijf weer verder.. Als je bij punt 7 bent aangekomen of meerdere blogs van mij hebt gelezen, weet je dat ik veel waarde probeer te geven in mijn blogs, met veel voorbeelden, tekst, tools en toelichting. Ik heb gekozen voor deze strategie, met als mogelijk nadeel dat lezers halverwege afhaken, maar ik denk zelf dat ik met deze strategie de meeste kwaliteit biedt in plaats van kwantiteit. Ik start meestal met de hoofdonderwerpen van de blog en ga vervolgens aan de slag met inhoud, dan laat ik het rusten en lees ik het opnieuw en verbeter de tekst waar nodig en vervolgens laat ik het weer rusten totdat ik er een goed gevoel bij heb en het rijp is om te publiceren. TIP : Het zal voor je gevoel misschien nooit perfect zijn, maar dat is niet het doel, het gaat om het bieden van waardevolle content. Bonus tip : wees niet bang om te falen Geloof me!.. Ik heb jarenlang bezwaren bedacht om niet te gaan schrijven. Mijn voornaamste bezwaar is omdat ik niet sterk ben in spelling en grammatica (gelukkig is er spellingcontrole en de hemmingway app ), maar ook omdat ik van mijzelf dacht dat ik niet kon schrijven en dus bang was om te falen en vervelende reacties zou krijgen. Maar wat bleek toen ik één van mijn eerste blogs “Gewoon Ivo Abels” publiceerde op LinkedIN, viel ik bijna van mijn stoel af. Ik geloofde mijn ogen niet. Aan het eind van de dag, had ik meer dan 100 likes en 40 reacties ontvangen op mijn LinkedIN pagina en mijn Facebook pagina . Voor mij was het echt een eye-opener. Het geeft mij veel vertrouwen om door te gaan met schrijven en het delen van mijn kennis en expertise via mijn blogs . Samenvattend Als je bloggen of contentmarketing op je lijstje hebt staan, is echt mijn advies om gewoon te gaan starten en gebruik te maken van bovenstaande tips. Je zult merken dat er in de toekomst altijd onderwerpen zijn waar je over kan schrijven en geschikt zijn voor het produceren van waardevolle blogs. Maar onthoudt het komt altijd neer op waardevolle content in de juiste context of het
4. bloggen op de achtergrond raakt. Mijn advies is om een contentkalender te maken, waarin je blogs gaat inplannen en op structurele basis blogs gaat produceren. Ik heb een handige Content Kalender template voor je gemaakt welke ik je graag met je deel. Laat je e-mailadres achter en ik stuur je de Contentkalender toe. Handige software tools die je - naast mijn contentkalender - kan gebruiken zijn Coschedule en Trello Coschedule beschrijft zijn oplossing als volgt: “Marketing Calendar for Everything You Need Organized” Een content kalender als Coschedule helpt je niet alleen met het inplannen van je contentplan. Maar heeft ook een directe relatie met bijvoorbeeld je social media planning. #3 Focus je op kwaliteit in plaats van kwantiteit Wanneer het aankomt op kwalitatieve content creatie dan zijn er op het internet zeker een aantal specialisten. Tonny Loorbach van Internet Marketing Universiteit is er daar zeker één van! Neil Patel , Matthew Woodward en Brian Dean van Backlinko , zijn de grote namen in het buitenland. Brian Dean van Backlinko is de man achter de SkyScraper techniek. In basis bestaat deze SkyScraper techniek uit de 3 volgende stappen: 1. Vind relevante content. 2. Maak de content zelf nog beter of verrijk deze met jouw eigen kennis en ervaring. 3. Benader de juiste mensen om jouw content te promoten. Elke startende blogger kan hiermee starten. Met Buzzsumo is het eenvoudig om "relevante" content te vinden. Buzzsumo helpt je met het vinden van blogs die veel betrokkenheid hebben. Je ziet ook direct welke personen de blog hebben gedeeld via hun eigen netwerk. Op deze manier kun je ook de belangrijkste personen vinden. Vanaf hier ga je focussen op het produceren van kwalitatieve blogs. Wanneer je voor kwaliteit gaat, zullen je inspanningen beloond worden met:
5. Hogere zoekresultaten in Google Betere betrokkenheid vanuit je doelgroep De kans om jezelf te bewijzen als een “expert” binnen jouw vakgebied Als de blog is gepubliceerd. Dan is de volgende stap om de beïnvloeders te bereiken binnen jouw branche. Met als doel dat zij jouw blogs gaan delen via hun eigen online en social media netwerk. Mocht je niet slagen in de laatste stap, wees gerust. Dan heb je nog steeds kwalitatieve content, wat zich in de toekomst zeker gaat uitbetalen. #4 Creëer een super titel Nummer 1 ding waar je je op moet focussen is de titel van je bericht. Het komt eigenlijk allemaal neer op je titel. Natuurlijk, de inhoud van je blog is belangrijk, maar de titel trekt de aandacht! Zo ging dat vroeger in de krant en dat geldt nog steeds voor het internet. Zo zie ik vaak dat de focus van de blog ligt op de inhoud van het artikel. De titel wordt nadat de inhoud klaar is even snel bedacht, maar als niemand op de titel klikt zal ook niemand je inhoud lezen. Volgens Tonny Loorbach van Internet Marketing Universiteit moet een titel voldoen aan onderstaande punten: Pakkend: Begin je blogpost met een pakkende titel want als je titel niet pakkend is zullen bezoekers van de website er niet op klikken. Logisch: Kies wel een logische titel die de inhoud van het artikel dekt. Vindbaar: Denk na over het zoekwoord/de zoekwoordcombinatie waar je graag op gevonden wilt worden en verwerk dit in de titel. Angèl Nijskens , Nijskens PR Agency heeft een interessant artikel geschreven op Marketingfacts . En hanteert onderstaande uitgangspunten voor een pakkende titel. 1. Verrassing - "Dit is geen perfecte blog (maar dat had het kunnen zijn)" 2. Vragen - "Weet jij hoe je een perfecte blog maakt?" 3. Nieuwsgierigheid - "10 ingrediënten voor een perfecte blog. Nummer 9 is onmogelijk!" 4. Negatief - "Schrijf nooit meer een saaie blog" 5. Hoe - "Hoe maak je een perfecte blog?" 6. Lijst - "10 tips voor het schrijven van een perfecte blog" 7. Verwijzingen - "Voor mensen die op het punt staan de perfecte blog te schrijven" 8. Specificering - "6 stappen om twee keer zoveel tra ffi c naar je blog te krijgen" Uiteraard begrijp ik dat je niet altijd de tijd en inspiratie hebt om leuke en pakkende titels te bedenken voor je blog. Gelukkig zijn er op het internet handige tools te vinden die je erbij kunnen helpen. Twee handige tools die ik gebruik om automatisch aantrekkelijke titels te bedenken zijn: