5 vragen die je jezelf moet stellen voor dat je een business gaat starten
Geen Basis, Geen Business
Voor elke business heb je een basis nodig om je strategie te bepalen.
Om je basis te bepalen, moet je jezelf de volgende 5 vragen stellen.
Vraag #1 Wat is je visie?
Voordat je hier antwoord op gaat geven, wil ik je nog even toelichten wat een visie is.
Een visie beschrijft hoe jouw product of dienst de wereld verbetert.
Boeiende visies zijn een inspiratiebron voor medewerkers, investeerders en klanten.
Door een duidelijke visie of boodschap te formuleren, heb je altijd een “houvast” waar je naar terug kan grijpen en uitleggen “waarom”je dingen doet.
Een goede visie is beknopt, concreet en consistent.
Een goed voorbeeld hiervan is de visie van Steve Jobs.
Zijn visie was:
“De Computer toegankelijk maken voor de gewone mensen”.
Doordat hij deze visie hanteerde, kon hij investeerders, collega’s en klanten enthousiast maken voor zijn droom.
Dus bedenk voor jezelf een krachtige visie.
Vraag #2 Vraag jezelf niet "wat" je doet , maar "waarom" je het doet?
Volgens Sinek raak je de mensen alleen als je de “waarom-vraag” kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenstemt met het geloof van de mensen.
In onderstaande video legt hij dat nog kort uit.
Bij “waarom” draait het om...
Waar doe je het voor?
Waarom bestaat je organisatie?
Pas als duidelijk is “waarom” iemand of een organisatie iets doet, kunnen mensen er in geloven.
En als ze ergens in geloven, gaan ze er ook in vertrouwen. En als ze je gaan “vertrouwen”, gaan ze ook van je “kopen”.
Door jezelf te vragen “waarom” je het doet, maak je het meteen ook duidelijk voor je klant “waarom” je het doet.
Voorbeeld www.ivoabels.nl, mijn eigen onderneming:
Waarom doe ik het?
Ik geloof in de deeleconomie. Door mijn kennis en ervaring te delen met ondernemers, wil ik ze te laten groeien met hun business.
Hoe doe ik het?
Door mijn kennis en ervaring te delen en het implementeren van mijn eigen Internet Marketing Formule.
Wat doe ik?
Ondernemers/bedrijven coachen/leren hoe ze automatisch klanten kunnen genereren.
Vraag #3 Wat is jouw markt/niche?
Als je geen “niche” kiest heb je vaak veel concurrenten en weten klanten ook niet goed, waarom ze voor jou moeten kiezen. Er zijn veel bedrijven die succesvol zijn geworden binnen een niche markt.
Coolblue is daar ook een voorbeeld van, toen ze starten hadden ze allemaal niche-webshops, gericht op specifieke producten, zoals Mp3spelers, Laptops, PDA’s ect..
Deze strategie heeft ze zeker geen “windeieren” gelegd. Door je te specialiseren en te kiezen voor een niche, kan je gaan onderscheiden van je concurrentie en een stuk ‘claimen” van de markt.
Als je kijkt naar www.ivoabels.nl is “business” de markt, binnen deze markt heb ik gekozen voor “consultancy”, binnen “consultancy” heb ik gekozen voor “sales en marketing” en binnen “sales en marketing” heb ik weer gekozen voor “automatisch klanten genereren”.
Door een niche te kiezen, heb je minder concurrentie en ga je meer onderscheiden ten opzichte van de rest.
Je kan beter in een kleine vijver vissen, met grote vissen, dan in een grote vijver, met kleine vissen.
Vraag #4 Wie is je doelgroep en welke behoeftes hebben ze?
Vaak weet je wel wie je doelgroep is, maar durf je ook te kiezen binnen je doelgroep?
Want als je niet kiest, wordt je ook niet gekozen.
En wat zijn de behoeftes van jouw doelgroep?
Waar hebben ze “pijn” en wat kunnen ze “winnen” met jouw producten en of diensten.
Heb je nog geen idee wat de behoeftes zijn van je doelgroep. Ontwikkel dan Buyer Personas of ga binnen jouw markt/branche op zoek naar forums die vaak inzicht geven in de problemen of vragen van jouw doelgroep.
Hierbij een handige template als je snel een Buyer Persona wilt ontwikkelen
Vraag #5 Wat zijn je USP's
Voordat je hier antwoord op gaat geven…
Eerst een korte toelichting wat een Unique Selling Point is.
Een USP is een uniek kenmerk van jouw product of dienst.
Waarin jij je kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
En waar in je aangeeft wat de meerwaarde is van jouw product of dienst.
Succesvolle bedrijven hebben vaak goede USP’s.
Jumbo bijvoorbeeld hanteert de laagste prijs garantie en Coolblue heeft zeer prominent haar USP’s op haar website staan.
Bij het formuleren van Unique Selling Points is het van belang om vanuit het perspectief van de klant te denken, in plaats van het belang van de organisatie.
Iedereen is er het wel over eens dat klantgericht denken, de basis is voor een succesvolle marketingstrategie.
Toch zie je in de praktijk talloze voorbeelden van organisatiegericht denken.
Voorbeelden zijn:
Organisatie gericht : Wel 200 winkels in de buurt
Klant gericht : Altijd een winkel bij u in de buurt
Organisatie gericht : Open van 7:00 tot 21:00 uur
Klant gericht : Ook buiten kantoortijden bereikbaar
Samenvattend
Door jezelf deze 5 vragen te stellen en te beantwoorden, ontwikkel je een basis voor een succesvolle (internet) business.
Veel ondernemers/bedrijven slaan nog wel eens deze stap over, omdat ze van mening zijn, dat ze het toch wel weten en/of het niet belangrijk is en gaan direct voortvarend aan de slag met bijvoorbeeld social media om daar meer zichtbaarheid te krijgen, na vele pogingen, frustratie, tijd en geld komen ze erachter dat het geen resultaat heeft gehad en geven aan dat social media niet voor hen werkt.
De oorzaak is niet de social media, maar omdat er geen goede basis is om van daaruit een (social media ) strategie en tactiek te ontwikkelen die wel resultaat opleveren.
Tot slot
Heb jij al antwoorden op bovenstaande vragen? Of heb je nog tips hoe je een succesvolle business kan bouwen? Of ben jij van mening dat je zonder goede basis wel een succesvolle business kan starten. Laat het mij weten via ivo@ivoabels.nl
Download het GRATIS Ebook
15 tips om het internet voor je te laten werken
"Praktisch en Direct toepasbaar"
Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)