2024
Tags Category

Buyer Persona

 

Wat is een Buyer Persona?

Een Buyer Persona, ook wel een user persona of reader persona, is een fictieve personage.

Gecreëerd om de verschillende gebruikers dat een website, merk of product zou kunnen gebruiken in kaart te brengen en daar één of meerder “buyer avatars” van te maken.

Vaak wordt er een gedetailleerd profiel gemaakt van de Buyer Persona om inzicht te krijgen van het gedrag van de klant en haar of zijn doelen.

De bedenker van de Buyer Persona is Tony Zambito .

Op het internet zijn er verschillende definities te vinden van een Buyer Persona, maar in basis gaat het erom dat je de klant gaat leren begrijpen en te weten komt welke behoeftes, pijn, angsten en motivaties hij of zij heeft.

Een Buyer Persona opstellen

De 3 basisstappen voor het opstellen van een Buyer Persona

1. Informeer bij collega’s en relaties

Ga langs bij de sales, marketing en support afdeling en informeer welke typen klanten er zijn en wat hun behoeftes zijn of waar ze vaak vastlopen.

2. Doe onderzoek

Ga het internet op en doorzoek forums, social media kanalen en probeer je Buyer Persona in kaart te brengen. Het houden van online mini onderzoekjes behoort ook tot de mogelijkheden. En Google Analytics is een uitstekende tool om in inzichtelijk te krijgen wat de demografische & sociale factoren zijn. En welke apparaten ze gebruiken om in contact met je te komen.

3. Ondervraag je eigen klanten

Door je eigen klanten te ondervragen, krijg je een goed beeld: waarom, wanneer en hoe klanten wel of niet van je kopen.

 
 

Door het opstellen van een Buyer Persona krijg je antwoord op:

  • Wie de beslissing neemt?

  • Welke informatie hij of zij nodig heeft in de aankoopbeslissing?

  • Wanneer ze openstaan voor jouw boodschap?

  • Waar je ze kan bereiken en via welk kanaal?

  • Hoe je ze kan overtuigen om van je te kopen?

  • Waarom ze van je kopen?

 

Voordelen van een Buyer Persona

  • Je gaat je klant beter begrijpen;

  • Je gaat producten ontwikkelen waar daadwerkelijk behoefte naar is;

  • Je gaat websites/apps ontwikkelen op basis van gedrag van klanten;

  • Je kan de klantreis in kaart brengen van je doelgroep.

 

 

 
 

Nadelen van een Buyer Persona

  • Het kost veel tijd, dus geld;

  • Je hebt er expertise voor nodig, mijn advies is om een externe partij in te schakelen;

  • Marketing en Sales zet Buyer Persona niet altijd op de juiste manier in.

Tot slot

Het opstellen van een Buyer Persona kan je helpen om de klant-vraag en de klantreis in kaart te brengen, maar ook voor het ontwikkelen van nieuwe producten, applicaties en websites. Mijn advies is om een deskundig bedrijf in de arm te nemen voor het ontwikkelen van een Buyer Persona.