Durf jij jouw doelgroep te kiezen?
Als je zelf niet kiest, wordt je ook niet gekozen.
En toch hebben veel ondernemers moeite om een doelgroep te kiezen.
Waarom?
Omdat men vaak bang is om klanten mis te lopen, hier gaat het vaak mis. Durf te kiezen en je zult merken, dat je wordt gekozen.
Net als in het echte leven, je kan niet bevriend zijn met iedereen, Zo is het ook met zaken doen, durf te specialiseren en keuzes te maken en je zult merken dat je business een boost krijgt.
Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.
Wie is jouw target doelgroep?
Het bepalen van jouw “target” doelgroep is sterk gerelateerd aan het kiezen van jouw niche.
Bij het bepalen van jouw gewenste doelgroep, geef je aan voor wie jouw product geschikt is. Maar bij het kiezen van een niche overweeg je ook de industrie. Als jouw publiek jou “Wie” is en het probleem dat jij oplost de “Wat”. Samen met jouw doelgroep (wie) en jouw oplossing (wat) maak je een niche.
Als voorbeeld: Het bouwen van websites voor ZZP’ers en MKB’ers is een interessante markt, maar er is ook veel concurrentie. Als je jezelf dus wilt onderscheiden en jouw target doelgroep wilt bepalen, is het van belang om eerst een keuze te maken in welke branche, voor wie en vervolgens wat je gaat oplossen.
Bijvoorbeeld :.
Ik bouw websites voor zelfstandige/zzp’ers die actief zijn in de bouwbranche en nog geen responsive website hebben.
Deze “bouwvakkers” kunnen vaak goed met hun handen werken, maar niet met een computer en daar ligt een kans.
Waarom is het bepalen van jouw target doelgroep belangrijk?
Denk aan het spel darts: Het eerste doel is dat je het bord raakt, want als je niks raakt scoor je ook niks. Dus het is belangrijk om het bord te raken. Nu kan je uiteraard met je ogen dicht gooien en af en toe “pijltje” raak gooien en scoren. Maar je kan ook goed richten en de de “triple 20” raken. Lukt dit dan weet je dat jij de meeste punten scoort en het spel wint.
Vandaar dat het ook belangrijk is om jouw geld, energie en tijd te “richten” op jouw “target doelgroep”.
Heb jij nog geen idee wie jouw gewenste doelgroep is? Dan wordt het ook moeilijk om vervolgens jouw “doel” te bepalen en weet je ook niet welke richting jij op moet. Hierdoor verlies je veel tijd en geld.
Ik ontmoet een hoop ondernemers die denken dat te weten wie hun doelgroep is. Vaak als je dan doorvraagt naar de specifieke kenmerken van deze doelgroep en wat hun “pijnpunten” zijn, dan is het akelig stil aan de andere kant van de lijn. Men praat vaak over algemene doelgroepen zoals ZZp’ers en MKB’ers of bedrijven met meer dan 500 medewerkers.
Dit zijn nogal brede begrippen voor een doelgroep, mijn advies is deze “personen” daadwerkelijk te identificeren.
Stappenplan doelgroep bepalen
Stap #1 Identificeer de juiste persoon
Denk eens terug aan de periode toen je nog een kind was. Zelfs toen was je al bezig om de jouw “target” doelgroep te bepalen. Je wilde bijvoorbeeld graag een “snoepje”, maar je wist dat jouw vader toch “nee” ging zeggen. Je ging dan naar je moeder op het moment dat ze in de juiste stemming was. Die zei dan wel “ja”. Je moeder was toen jouw “droomklant”.
Dus identificeer de juiste persoon die jij wilt bereiken, zodat je een “ja” krijgt op jouw voorstel.
Heb je nog geen flauw idee wie jij “droomklant” is. Start dan eens bij jezelf.
Met wie zou jij graag zaken doen? Welke karaktereigenschappen hebben zij? Waar kan jij ze mee helpen? Welke problemen hebben zij?
Ben je al een tijd actief in de business, doe dan eens onderzoek:
Op welke doelgroep richt de competitie zich?
Welke oplossingen biedt jouw product of dienst?
Vraag of interview jouw bestaande klanten.
Bestuur Google Analytics, hier tref je verschillende informatie aan over leeftijd, regio, interesses, geslacht etc.
Monitor jouw social media kanalen, verdiep je in de personen die jouw volgen Hebben zij overeenkomsten, of spelen er “topics of “issues” bij deze mensen?
Stap #2 Beschrijf deze persoon
Maak vervolgens een volledige beschrijving van deze persoon. Marketeers doen dit altijd met hun klanten. Zij leggen uitgebreide beschrijvingen samen van hun doelgroepen om gedetailleerde, levendige beelden te maken ( ook wel buyer persona’s genoemd). Nu ga jij hetzelfde doen met jouw doelgroep.
Het doel van het creëren van een buyer persona ( ook wel bekend als customer personas of audience personas) is om een beeld te krijgen bij deze persoon of personen. Hierdoor kun je beter jouw boodschap en strategie bepalen en gericht kan schieten in plaats van met hagel.
Het idee is om antwoord te geven op de volgende vragen:
Hoe oud is deze persoon?
Waar woont of werkt hij of zij?
Wat is haar of zijn inkomen?
Is het een man of een vrouw?
Wat is haar of zijn interesses?
Welke media volgt hij of zij?
Wat is haar of zijn probleem/uitdagingen thuis of op het werk?
Over welke onderwerpen is hij of zij aan het nadenken?
Welke doelen heeft hij of zij?
Welke rol en verantwoordelijkheden heeft hij of zij?
Welke tools en devices gebruikt hij of zij?
Waar gaat haar of zijn hart sneller van kloppen?
Uiteraard kan je hier pen en papier voor pakken, maar ik gebruik hier liever tools voor.
Een eenvoudige tool die je hiervoor kunt gebruiken is van HubSpot's MakeMyPersona. Deze gratis web app zal je leiden door een vragenlijst in te vullen. Vervolgens zal MakeMyPersona een buyer persona voor je genereren.Het is een geweldig hulpmiddel om te gebruiken voor basis doeleinden. Mocht je grafisch zijn ingesteld en meer opties en karaktereigenschappen willen toevoegen, dan adviseer ik Xtensio's User Persona Creator.Dit is nog makkelijk te gebruiken, maar robuuster.
Een voorbeeld van een Buyer Persona:
Heb je nog geen antwoord op alle vragen, ga dan op onderzoek uit en gebruik onderstaande bronnen. Deze heb ik ook al eerder vermeld in deze blog :
Op welke doelgroep richt de competitie zich?
Welke oplossingen biedt jouw product of dienst?
Vraag of interview jouw bestaande klanten.
Bestuur Google Analytics, Hier tref je verschillende informatie aan over leeftijd, regio, interesses, geslacht etc.
Monitor jouw social media kanalen, verdiep je in de personen die jouw volgen. Hebben ze overeenkomsten of spelen er “topics of “issues” bij deze mensen?
Stap #3 Ontwikkel een plan
Heb je nu duidelijk voor ogen wie jouw “target” doelgroep is, dan is het moment aangebroken om een plan te maken. Waar vind je deze doelgroep en hoe zorg je dat ze naar jou toekomen.
Kijk naar de manier waarop andere dingen voor je hebben gewerkt. Er is geen reden om zelf het wiel uit te vinden Zoek voorbeelden binnen je eigen bedrijf en zoek ook naar voorbeelden buiten jouw bedrijf. Pik de dingen eruit die hebben bijgedragen aan het gewenste resultaat. Kijk of er ruimte is voor verbeteringen.
Tot slot
Zodra je de resultaten hebt bereikt, bekijk je opnieuw het proces om te bekijken waar je kan optimaliseren en verbeteren.
Doordat je nu een buyer persona hebt ontwikkelt en je weet wie jouw target doelgroep is wordt het ook eenvoudiger om gericht te adverteren op platformen zoals Google Adwords, LinkedIN, Facebook of andere media kanalen waarop jouw doelgroep aanwezig is. Je gaat nu niet meer met hagel schieten, maar heel gericht adverteren, waardoor jouw geïnvesteerde reclame euro, geen geld kost, maar geld oplevert.
Succes met de business - Ivo Abels
PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken
Download het GRATIS Ebook
15 tips om het internet voor je te laten werken
"Praktisch en Direct toepasbaar"
Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)