Hoe kan ik mijn online zichtbaarheid vergroten?
18 praktische tips
Wat wil ik graag met je delen?
Hoe je zichtbaarheid kan vergroten op het internet.
Welke tools je daarvoor nodig hebt?
Welke tactieken je hiervoor kan inzetten?
En mijn eigen ervaringen.
Voor wie is deze blog geschreven?
Voor MKB’ers, ZZP’ers en Startups die meer zichtbaarheid willen op het internet.
Aanleiding
Veel ondernemers die ik spreek zijn vooral druk bezig hoe zij hun sales en conversie kunnen verbeteren op hun website en vergeten dan vaak om eerst goed na te denken hoe zij haar of zijn “zichtbaarheid” kunnen vergroten op het internet.
Als je niet “zichtbaar” bent, krijg je ook geen traffic naar je website, en als je niet genoeg traffic hebt kun je ook niet converteren en als je niet gaat converteren kun je ook geen business uit je website halen.
Klinkt logisch toch?
Maar toch gaat het vaak mis, omdat zij niet eerst bedenken op welke wijze zij meer zichtbaarheid kunnen krijgen en dus meer traffic naar hun website genereren. Zij geven ook vaak aan dat zij, als het aankomt op adverteren en traffic genereren naar de website, niet dezelfde budgetten hebben als de grote concurrenten. En daarbij al helemaal niet het dozijn aan marketeers in huis hebben. Dus hoe kunnen zelfstandige, Startups en MKB’ers hun aandeel vergroten via het internet?
Hierbij mijn 18 tips
1. Facebook remarketing
Veel ondernemers en marketeers denken dat Facebook alleen maar interessant is voor B-to-C markt, maar dat is niet helemaal waar. Ook voor de B-to-B markt is Facebook een interessant medium om meer zichtbaarheid te krijgen. Je kan namelijk heel goed targetten op interesses, functies en opleidingsniveau. Door het toevoegen van een Facebook tracking pixel is het zelfs mogelijk om bezoekers die jouw website hebben bekeken te “markeren” en opnieuw via Facebook te bereiken. Dit is een uitstekende tactiek om terugkerende bezoekers te krijgen voor je website of webshop. En je kan al starten met Facebook Remarketing met minder dan 100 bezoekers.
2. Facebook aangepaste doelgroep
Om maar bij Facebook te blijven, het is ook mogelijk je email lijst een tweede leven te geven. In plaats van deze te gebruiken voor alleen je nieuwsbrieven, is het ook mogelijk om je mailinglijst te uploaden bij Facebook. Jouw advertenties worden vervolgens getoond aan deze mensen als zij een Facebook account hebben en kenmerken worden toegevoegd aan jouw doelgroep.
3. Facebook Live
Facebook biedt nu ook de mogelijkheid om Live te streamen via het internet en hiermee kan je dus jouw online zichtbaarheid vergroten voor je prospects en klanten, door bijvoorbeeld het live streamen van korte webinars, events, presentaties of het geven van een “kijkje” achter de schermen.
Mark Zuckerberg de oprichter van Facebook heeft het al voorspeld:
“Video is binnen vijf jaar de meest content op Facebook”
Dus maak hier gebruik van en ga alvast bedenken welke vormen van video content jij live kunt aanbieden.
4. Twitter remarketing
Twitter remarketing werkt bijna hetzelfde als Facebook remarketing. Installeer de Twitter remarketing pixel en je kan zo de bezoekers op je website targetten op twitter. Het grote verschil tussen Twitter en Facebook is dat je bij Twitter meer dan 500 bezoekers op je website nodig hebt.
5. Twitter aangepaste doelgroep
Net zoals bij Facebook kan je een email lijst uploaden en op deze doelgroep targetten. Echter bij Twitter heb je wel een minimum aan 500 contacten nodig om te targetten op deze doelgroep.
6. Twitter cards
Twitter Cards is een interessante tool om meer bezoekers te krijgen naar je website. Het zijn langere tweets waar je foto’s in kunt plaatsen en “call to action” buttons in kan plaatsen.
De Twitter cards geven je de mogelijk om meer betrokkenheid en interactie te krijgen en bieden als functionaliteit om direct een download toe te voegen aan de tweet. Onderzoek heeft uitgewezen dat “tweets” met afbeeldingen meer dan 18 procent meer kliks krijgen dan alleen tekst “tweets”, dus ga aan de slag met Twitter Cards en je zichtbaarheid op het internet zal toenemen.
7. Geef veel aandacht aan je titels
Wist je dat 8 van de 10 mensen alleen de titel lezen (screenen) voordat zij de advertentie, email of blog gaan lezen. Net als bij de krant gaan mensen eerst “titels screenen” voordat zij verder gaan lezen. Maak hier dus gebruik van en besteedt veel tijd aan het bedenken, testen en meten van titels voor je blogs, e-mails en advertenties.
8. Bouw een e-maillijst en automatiseer je e-mails
Ik heb je zojuist al verteld dat e-mailadressen kunnen bijdragen aan jouw sociale zichtbaarheid door je email lijst te uploaden in Facebook of Twitter en daar een aangepaste doelgroep van te maken.
Maar het is ook een uitstekend kanaal om traffic te krijgen naar je website. Veel bedrijven onderkennen nog de kracht van e-mail. Daarom is het vaak ook een concurrentievoordeel als jij het zelf wel gaat doen. Dus zorg ervoor dat je een “Lead Magnet” op je website plaatst zoals een gratis Ebook, een probeerversie of andere vormen van “waardevolle” content waardoor mensen bereid zijn om hun naam en e-mailadres achter te laten.
Zorg er dus voor dat je een opt-in functionaliteit hebt op je website. Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken, maar leadpages is één van de bekendere. Zelf maak ik gebruik van Odoo.
Als je er ook nog eens voor zorgt dat je e-mail campagnes gaat automatiseren, dan ga je echt het internet voor je laten werken. Klein MKB’ers en ZZP’ers maken nog niet veel gebruik van deze kans. Waarschijnlijk omdat zij denken dat het ingewikkeld is en erg duur, maar het tegendeel is waar. Er zijn verschillende platformen en tools die je hiervoor kan inzetten. Activecampaign is daar een bekende van, ben je op zoek naar een partner die je kan helpen dan is BrightCampaings een interessante partij, die helpt je graag verder.
Dus wil je meer zichtbaarheid en bezoekers naar je website bouw een e-mail lijst op en zorg ervoor dat je een automatisch e-mails verstuurd op het moment dat iemand een formulier invult, ebook download of zich aanmeldt voor een probeerversie.
9. Blog, blog, blog
Bloggen zorgt zeer zeker voor zichtbaarheid en dus meer bezoekers naar je website. Ik adviseer ondernemers altijd om waardevolle content in de vorm van blogs aan te bieden. Vaak zien zij daar tegen op. Verschillende argumenten om niet te starten met bloggen zijn dan: waar kan ik over schrijven of ik heb er geen tijd voor. Om hen op weg te helpen deel ik altijd de volgende blog met deze ondernemers : 7 tips om te starten met bloggen
10. Promoot je blogs op facebook
Je hebt het misschien zelf al ervaren of gelezen, maar als je post vanuit je Facebook bedrijfspagina is het organisch bereik ( niet betaald ) minder hoog dan voorheen. Dit betekent dat bijna niemand jouw social media berichten op Facebook voorbij ziet komen.
Dat komt o.a. omdat Facebook haar algoritme heeft aangepast, maar met name omdat Facebook natuurlijk ook geld wilt verdienen.
Dus wat te doen?
Een goede strategie is - als je Facebook voor je wilt laten werken - door een klein budget te reserveren en te starten met Facebook advertenties. Je kan al vanaf 8 euro per dag adverteren op Facebook en heel gericht adverteren, zoals ook al hierboven beschreven.
Ikzelf ben nu ook een test aan het doen met een mooie tool, genaamd Ad Espresso.
Ad Espresso helpt mij in een paar simpele stappen om Facebook advertenties aan te maken, maar ook om deze te optimaliseren door het combineren van verschillende titels, foto’s en call to action buttons. Ik ben net gestart (per 8 februari jl) dus wat betreft de resultaten is er nog niks zinnigs over te vertellen, maar als ik klaar ben met de campagne zal ik mijn ervaringen en resultaten met je delen.
11. Verbeter de vindbaarheid van je website
Proberen de zoekmachines - zoals Google - te manipuleren is tegenwoordig een verloren strijd. In plaats daarvan moet je je nog meer concentreren op het bieden van “waardevolle” content en antwoord geven op vragen en/of problemen van jouw doelgroep of klanten. Om ervoor te zorgen dat de “search engine robots” jouw “content” en dus website goed kan indexeren heeft Google prima tools die je direct kunt gebruiken, dit zijn onder andere Google Webmaster Tools en Google PageSpeed Insights.
Gerelateerde blog : Hoe kan ik hoger in Google komen?
12. Ga “Gast” bloggen
Bijdragen aan andere websites door als “gast blogger” op te treden is een uitstekende manier om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Je hoeft hier niet direct enorme “kliks” en traffic van te verwachten, maar jezelf als een online expert te positioneren binnen jouw vakgebied heeft ook een enorme waarde.
13. Gebruik LinkedIN Pulse
Veel mensen weten het niet, maar op LinkedIN is het nu ook mogelijk om “waardevolle” content te publiceren. LinkedIN noemt deze functionaliteit Linkedin Pulse. Als je kijkt op je LinkedIN-homepage zie je drie knoppen. “deel een update”, “deel een foto” en “publiceer een post”
Als je een artikel wilt schrijven en publiceren via LinkedIN Pulse, kies je voor de laatste optie. Deze LinkedIN Pulse berichten komen automatisch in de tijdlijn van je connecties. En zo krijgen al je connecties een update in hun LinkedIN postvak en dus in hun e-mail. LinkedIN verzorgt dus het promotiewerk voor je :) En het interessante is dat je naast dat je kan zien hoeveel mensen het artikel hebben gelezen ook kan zien welke “functie” je lezers hebben.
Zelf gebruik ik inmiddels ook LinkedIN Pulse en ik krijg daar vaak leuke reacties op vanuit mijn omgeving, zoals:
“Jij bent goed zichtbaar op het internet” :)
14. Ontwikkel een quiz
Quizjes zijn leuke vormen van content dat kan bijdragen aan meer bezoekers en betrokkenheid bij je bezoekers. Quizjes kun je goed promoten via social media kanalen en kun je op een leuke manier meer zichtbaarheid verkrijgen. Tools als Quizzr geven je de mogelijkheid om gratis een quiz te ontwikkelen en deze te publiceren op je website en social media kanalen.
15. Geef een webinar
Voor veel ondernemers niet de meest gekozen optie omdat zij niet direct in beeld willen komen, maar ik spreek uit ervaring dat het minder “eng” is dan je verwacht en je kunt ook via een webinars je online zichtbaarheid vergroten.
Er zijn verschillende tools waarmee je een webinar kan geven zoals GoToWebinar , AnyMeeting en WebinarJam.
Maar zoals hierboven beschreven kun je ook Facebook Live gebruiken. Ikzelf werk nu met Youtube Live. Maar heb ook goede ervaringen met Webinar Jam.
Uit welke industrie of markt je ook komt, ik geloof erin dat je binnen jouw markt een interessante “topic” kunt bedenken waar mensen graag naar willen luisteren.
16. Ontwikkel een podcast
Als je toch de “angst” hebt dat je niet goed live kan presenteren of de juiste boodschap kan overbrengen in een webinar, dan kun je ook nog overwegen om een Podcast te maken. Podcasts bieden veel mogelijkheden om je expertise over te brengen en meer traffic te realiseren, maar je moet hier wel consistent in zijn en ze goed promoten. Veel podcasters nodigen ook andere “experts” uit om samen het verhaal te doen of een podcast te houden in een interview vorm.
17. Zoek partners in jouw industrie
Ga op zoek naar partners in jouw markt. Dat kunnen leveranciers zijn, maar ook partijen die dezelfde doelgroep bedienen maar dan met andere producten en/of diensten of een onafhankelijk platform zijn voor jouw doelgroep. Het gezamenlijk optrekken en het bieden van “waardevolle” content in de vorm van webinars of podcasts, kan een eerste stap zijn om vervolgens elkaar te helpen met leads.
18. Wordt actief op Forums
Een manier om ook je expertise te tonen en je zichtbaarheid te vergroten is om actief te worden op Forums. Dan dien je wel echt de intentie te hebben om mensen te helpen met vragen. Probeer niet teveel te gaan “spammen” of jezelf te promoten het is zeker een manier om je zichtbaarheid te vergroten op het internet. Als extra bonus kom je ook steeds beter te weten welke vragen/problemen jouw doelgroep heeft. En dat is de basis om je online zichtbaarheid te vergroten door antwoorden en oplossingen te bedenken voor jouw doelgroep.
Tot Slot
Ik hoop je hiermee genoeg inspiratie en tips te hebben gegeven hoe jij jouw zichtbaarheid op het internet kan vergroten.
Heb je zelf al ervaringen en/of nog tips hoe je beter zichtbaar kunt worden op het internet met als doel traffic naar je website? Laat het mij dan weten in onderstaande reactiebalk.
Vind je het een goed artikel? Delen mag :)
Download het GRATIS Ebook
15 tips om het internet voor je te laten werken
"Praktisch en Direct toepasbaar"
Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)