Online marketing is een belangrijk en actueel begrip. SEO is een van de belangrijkste online marketing technieken. Met SEO, de afkorting voor search engine optimization, kun je je website doelgericht en stabiel laten groeien. In het Nederlands heet dit ook wel zoekmachine optimalisatie. Je kunt SEO op een breed aantal manieren toepassen en in dit artikel geef ik je een aantal waardevolle zoekmachine optimalisatie tips waarmee je de vindbaarheid van jouw website sterk kunt verbeteren.
Zoektermen
Zoektermen zijn de woorden waarop een website gevonden wordt. Deze zoektermen worden ook wel zoekwoorden genoemd. Een bedrijf dat elektronica verkoopt wil bijvoorbeeld graag gevonden worden op zoektermen zoals laptop kopen of 30 inch monitor kopen.
Zorg er dus voor dat je weet welke zoektermen waardevol zijn voor jouw website. Je kunt even brainstormen over welke zoekwoorden in jouw branche gebruikt worden of de website van je concurrent doorlopen. Met tools zoals Ahrefs kun je kijken op welke zoektermen jouw concurrenten worden gevonden. Deze zoektermen kun je vervolgens ook gebruiken. Daarnaast kun je met Ahrefs een groot aantal nieuwe zoekwoorden vinden door middel van de suggesties die Ahrefs geeft. Als je bijvoorbeeld een zoekwoord in Ahrefs zet, kan Ahrefs een aantal relevante zoekwoorden voor jou vinden.
Vervolgens kun jij deze zoektermen verwerken in jouw pagina’s. Google merkt dit en als de zoekwoorden relevant zijn aan jouw pagina’s zullen deze pagina’s beter scoren in Google. Handig!
Sitemaps
Er bestaan 2 soorten sitemaps, de XML en de HTML sitemap. Beide zorgen voor een betere navigatie op jouw website. Echter is de XML sitemap vooral gericht op Google. De XML sitemap zorgt er dan ook vooral voor dat Google jouw site beter begrijpt, en dus beter reflecteert in de zoekresultaten.
De HTML sitemap is daarentegen vooral gericht op de bezoekers. Bezoekers kunnen met behulp van de HTML sitemap gemakkelijk navigeren over een website. Indirect zorgt dit ook voor een betere positie in de zoekresultaten; als de bezoekers langer op een website blijven, begrijpt Google dat de website waardevol is en zal Google dit ook terug laten zien in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je sitemaps in orde zijn!
On-page SEO
On-page SEO is een vaak vergeten manier van zoekmachine optimalisatie. Echter heeft deze tactiek een sterke meerwaarde, namelijk het opbouwen van een stabiele én sterke website autoriteit.
Je kunt on-page SEO op een aantal manieren toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de koppen, titels en beschrijvingen op jouw pagina’s of het maken van een duidelijke URL structuur.
Loop de onderstaande checklist is door en kijk of je hieraan voldoet:
- Hebben alle afbeeldingen een relevante naam en beschrijving?
- Staan er (relevante) zoekwoorden in de tekst?
- Vertellen de h1,h2,h3 koppen Google waar de tekst over gaat?
- Er is een duidelijke URL structuur?
- Zijn de SEO-titels en de meta-descriptions goed ingesteld?
Al de bovenstaande dingen zijn heel erg belangrijk wat betreft on-page SEO. Ze dragen allemaal bij aan jouw vindbaarheid op Google. Zorg er dus voor dat al deze dingen ook op jouw website terug te vinden zijn.
Yoast Plugin
Voor de WordPress gebruikers is er een hele handige plugin genaamd Yoast SEO. De Yoast plugin kan je helpen bij het verbeteren van de on-page SEO. Zo zorgt Yoast ervoor dat je gemakkelijk je SEO-titels en meta-descriptions kunt invoeren. Wanneer je een pagina of artikel online zet geeft Yoast ook aan of de pagina een goede SEO score heeft. Brand het lampje Groen, dan kan ‘ie online. Maar brandt het lampje rood of oranje dan heeft de pagina wat verbetering nodig. Yoast kijkt daarnaast ook naar de leesbaarheid van een pagina en beoordeelt of dit voldoende is.
Linkbuilding
De laatste maar zeker niet minst waardevolle manier die ik je in dit artikel geef is linkbuilding. Misschien vraag je je af, wat is linkbuilding? Linkbuilding is een redelijke simpel concept. Met linkbuilding wil je zoveel mogelijk links naar jouw site genereren. De autoriteit van een website speelt hierbij ook een grote rol. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe waardevoller de link is. Ook dit is te checken met behulp van Ahrefs.
Maar hoe verzamel je die linken dan? Goede vraag. Je kunt dit op een groot aantal manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een persbericht. In dit persbericht kun je een link naar je website zetten. Je kunt op een aantal relevante forums een bijdrage leveren en vervolgens ook een link in de bijdrage plaatsen.
Meer weten over SEO of zoekmachine optimalisatie? Of wil je weten hoe je nog meer links kunt scoren? Neem dan gerust eens een kijkje naar het internet marketing blog van Klik Proces. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het toepassen van onze SEO tips!